Durant 2019, segons dades del Ministeri de Treball i Economia Social, es van produir en el sector de l’educació 7.820 accidents de treball en jornada amb baixa, sent els traumatismes, caigudes i colps, els problemes psicològics com a estrés o burnout, i els problemes de l’aparell fonador, les patologies més comunes i recurrents entre el personal del sector educatiu. Unes dades que recorden que a més dels protocols per a evitar els contagis per covid-19, existeixen altres riscos laborals que segueixen presents als espais de treball i que no es poden deixar en un segon pla.
Per a previndre els accidents als centres d’ensenyament i minimitzar les seues conseqüències, Unió de Mútues ha editat una Guia de Seguretat i Salut als centres educatius amb la qual vol donar suport i col·laborar amb la comunitat educativa perquè empresa i treballadors disposin d’una informació específica, amb consells i recomanacions sobre la prevenció dels riscos que influeixen directament o indirectament en els accidents laborals i que són controlables i evitables.
Les caigudes, colps, sobreesforços físics, els trastorns musculo- esquelètics, l’estrés, a més dels problemes relacionats amb afeccions en la veu, com a afonies i sobrecàrregues a les cordes vocals, són els principals riscos laborals als quals es veuen exposats els docents.
Principals mesures preventives:
Enfront dels trastorns musculoesquelètics cal tindre en compte els aspectes relacionats amb la bipedestació per ser la postura més freqüent del docent. Per a evitar lesions, fatiga i dolors musculars cal canviar de postura amb freqüència, evitar moviments bruscos, mantindre el cos alçat amb el tronc recte, usar calçat còmode, roba ampla per a evitar varius i aprofitar els descansos per a realitzar exercicis d’estiraments.
Davant la càrrega física, mental i emocional és aconsellable planificar i organitzar la jornada laboral, respectar les pauses, i fomentar la participació i la comunicació amb la resta de companys.
Respecte a la sobrecàrrega de la veu, és important no forçar la intensitat de la veu encara que el nivell sonor de l’aula vaja en augment, i realitzar teràpies amb hidratació constant de les cordes vocals, i tècniques sobre el control del volum i to de veu.
A més la Guia també aborda els riscos i recomanacions en altres llocs de treball que es poden trobar en els centres educatius com a auxiliars d’educació, personal d’administració, personal de neteja, de cuina, emmagatzematge i manteniment.