Altres recursos
Preguntes freqüents

Preguntes freqüents

icono-faqs

QUÈ ÉS LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS?

És la disciplina que té com a objectiu promoure la seguretat i la salut dels treballadors mitjançant l’aplicació de mesures preventives i el desenvolupament d’activitats necessàries per evitar, minimitzar i eliminar els riscos que deriven de les condicions del lloc de treball.

■ Per a eliminar o disminuir els accidents de treball i malalties professionals.
■ Per a treballar en condicions segures.
■ Per a complir amb les normes vigents i evitar sancions.
■ Per a millorar la gestió de l’empresa.
■ Per a millorar la satisfacció dels treballadors i la motivació, de manera que augmenta la productivitat i els beneficis de l’empresa.
■ Per a millorar la imatge de l’empresa.

S’entén com a risc laboral la possibilitat de que un treballador sofreixi un determinat mal derivat del treball (malaltia, patologia o lesió soferta a conseqüència d’aquest), d’àmbit físic o psicològic.

El Pla de Prevenció de Riscos Laborals és un document que mostra com ha d’implantar-se l’activitat preventiva a l’empresa.

El Pla de Prevenció de Riscos Laborals haurà de reflectir-se en un document que es conservarà a la disposició de l’autoritat laboral, de les autoritats sanitàries i dels representants dels treballadors, i inclourà, segons la dimensió i característiques de l’empresa, els següents elements:

a) La identificació de l’empresa, de la seva activitat productiva, el nombre i característiques dels centres de treball i el nombre de treballadors i les seves característiques amb rellevància en la Prevenció de Riscos Laborals.
b) L’estructura organitzativa de l’empresa, identificant les funcions i responsabilitats que assumeix cadascun dels seus nivells jeràrquics i les respectives vies de comunicació entre ells, en relació amb la Prevenció de Riscos Laborals.
c) L’organització de la producció quant a la identificació dels diferents processos tècnics, les pràctiques i els procediments organitzatius existents a l’empresa, en relació amb la Prevenció de Riscos Laborals.
d) L’organització de la prevenció a l’empresa, indicant la modalitat preventiva triada i els òrgans de representació existents.
e) La política, els objectius i metes que en matèria preventiva pretén aconseguir l’empresa, així com els recursos humans, tècnics, materials i econòmics de què disposarà a aquest efecte. Sobre modalitats per gestionar

L’avaluació de riscos és un document que té com a objectiu identificar i avaluar els riscos existents al centre de treball i a cada lloc per adoptar mesures que els evitin o redueixin.

El conjunt de les condicions de treball existents o previstes a cada lloc de treball amb risc.

■ Les característiques dels locals.
■ Les instal·lacions.
■ Els equips de treball existents.
■ Els agents químics, físics i biològics presents o emprats al treball.
■ La pròpia organització i ordenació del treball en la mesura que influeixi en la magnitud dels riscos.
■ La possibilitat que el treballador que ocupi el lloc de treball sigui especialment sensible, per les seves característiques personals o estat biològic conegut, a alguna d’aquestes condicions. L’avaluació ha de servir per identificar els elements perillosos, els treballadors exposats i la magnitud dels riscos, després de documentar tot el procés d’avaluació.

(Articles del 15 al 27 de la Llei 31/1995 PRL)
– Implantació de la Prevenció de Riscos Laborals a l’empresa. Tots els empresaris tenen l’obligació d’establir al seu centre de treball una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut al treball. A més de realitzar una acció permanent de seguiment de l’acció preventiva.
– Principis de l’acció preventiva. Per a complir amb el deure de protecció, l’empresari o la persona per ell assignada deuen:

  • Evitar els riscos.
  • Avaluar els riscos que no es poden evitar.
  • Combatre els riscos des del seu origen.
  • Adaptar el treball a la persona.
  • Tenir en compte l’evolució de la tècnica.
  • Substituir el perillós pel que comporti poc o cap risc.
  • Planificar la prevenció.
  • Anteposar la protecció col·lectiva a la individual.
  • Donar les degudes instruccions als treballadors.

– Equips de protecció individual (EPI). Quan els riscos no es puguin evitar o no puguin reduir-se el suficient pels diferents mitjans, l’empresari ha de proporcionar als seus treballadors equips de protecció individual.
– Informació als treballadors. L’empresari ha d’adoptar totes les mesures perquè els treballadors rebin tota la informació relativa a Prevenció de Riscos Laborals.
– Consulta i participació dels treballadors. L’empresari haurà de consultar als treballadors i permetre la seva participació en totes les qüestions que afectin la seguretat i a la salut al treball. Aquesta participació es canalitzarà en les empreses que tinguin sis o més treballadors a través dels seus representants.
– Formació dels treballadors. L’empresari ha de garantir que cada treballador rebi una formació teòrica i pràctica, suficient i adequada, en matèria preventiva, tant en el moment de la seva contractació com cada vegada que es produeixin canvis en les tasques, s’introdueixin noves tecnologies, etc.
– Protecció d’emergència. És obligatori analitzar les possibles situacions d’emergència i adoptar les mesures necessàries en matèria de primers auxilis, lluita contra incendis i evacuació dels treballadors.
– Vigilància de la salut. S’ha de garantir als treballadors un servei de vigilància periòdica del seu estat de salut en funció dels riscos del treball.
– Protecció dels treballadors especialment sensibles. Es garantirà la protecció dels treballadors que per les seves característiques siguin especialment sensibles als riscos del treball.
– Protecció de la maternitat. L’avaluació de riscos que dugui a terme l’empresari haurà de tenir en compte l’exposició de les treballadores en situació d’embaràs o part recent a agents, procediments o condicions de treball que puguin influir negativament en la seva salut o en la del fetus.
– Protecció dels menors. S’ha d’efectuar una avaluació dels llocs a exercir pels menors de 18 anys que puguin posar en perill la salut d’aquests treballadors.
– Treballadors temporals i a temps parcial. Els treballadors amb contractes de treball temporal (obra i servei determinat, eventual per circumstàncies de la producció, interinitat, etc.) hauran de gaudir del mateix nivell de protecció en matèria de seguretat i salut que la resta de treballadors de l’empresa.

■ Exigir als seus treballadors el compliment de les mesures de prevenció establertes.
■ Exigir als seus treballadors l’ús correcte de mitjans i equips de protecció.
■ Exigir als seus treballadors l’ús correcte de màquines, eines i materials.
■ Exigir als seus treballadors l’ús correcte dels dispositius i elements de seguretat.
■ Exigir als seus treballadors la transmissió d’informació immediata sobre situacions de risc.
■ Exigir als seus treballadors la seva cooperació per garantir condicions laborals segures, per exemple, rebre la informació i formació en matèria preventiva facilitada per l’empresari, col·laborar en la verificació del seu estat de salut en els casos que la llei estableix com a obligatoris per als treballadors, etc.

(Article 14 de la Llei 31/1995 PRL)

  • Ser informat dels riscos per a la seguretat i salut que afectin tant l’empresa en el seu conjunt, com a cada mena de lloc de treball o funció, de les mesures i activitats de protecció i prevenció aplicables a aquests riscos, i de les mesures d’emergència adoptades.
  • Ser consultat i participar en el marc de totes les qüestions que afectin la seguretat i salut en el treball a l’empresa.
  • Ser format en matèria preventiva.
  • Interrompre la seva activitat i abandonar el lloc de treball en cas de risc greu o imminent.
  • Vigilància de la salut, tenint en compte que ha de ser específica per als riscos als què els treballadors/es estem exposats i que té caràcter voluntari.
  • Que es garanteixi la protecció als treballadors considerats especialment sensibles, embarassades, menors i treballadors d’empreses de treball temporal.
  • Dret de participació i representació.
  • Recórrer a la Inspecció de Treball i Seguretat Social si consideren que les mesures adoptades per l’empresa no són suficients per garantir la seguretat i la salut al treball.
  • Disposar d’equips de treball adequats i adaptats, etc. I l’empresari haurà de proporcionar EPIs adequats.

(Article 29 de la Llei 31/1995 PRL)

  • Usaran adequadament les màquines, aparells, eines, substàncies perilloses, equips de transport i, en general, qualssevol altre mitjan amb què desenvolupin la seva activitat.
  • Utilitzaran adequadament i d’acord amb les instruccions rebudes els mitjans i equips de protecció que se’ls han facilitat.
  • No podran fora de funcionament i utilitzaran correctament els dispositius de seguretat existents o que s’instal·lin als mitjans relacionats amb la meva activitat o en els llocs de treball en els quals aquesta tingui lloc. (
  • Informaran immediatament sobre qualsevol situació que, al seu judici, comporti, per motius raonables, un risc per a la seguretat i salut dels treballadors (
  • Contribuiran al compliment de les obligacions establertes per l’autoritat competent amb la finalitat de protegir la seguretat i salut de les persones treballadores en el lloc de treball.
  • Cooperaran amb l’empresari per que aquest pugui garantir unes condicions de treball segures.
  • El incompliment de les meves obligacions en matèria de prevenció de riscos a què es refereixen els apartats anteriors tindrà la consideració d’incompliment laboral als efectes previstos en l’article 58.1 de l’Estatut dels Treballadors o de falta.

Si una empresa contracta a un autònom que no té assalariats per a la realització d’una activitat. QUÈ HA DE COMPLIR EL TREBALLADOR AUTÒNOM? L’autònom haurà de complir les obligacions establertes a la normativa sobre Prevenció de Riscos Laborals, concretament:
■ Aplicar els principis de l’acció preventiva.
■ Utilització d’equips de treball que s’ajustin al RD 1215/1997, de 18 de juliol, pel qual s’estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut per a la utilització dels equips de treball per part dels treballadors.
■ Triar i utilitzar els EPIs en els termes previstos al RD 773/1997, de 30 de maig, sobre disposicions mínimes de seguretat i salut relatives a la utilització pels treballadors d’equips de protecció individual.
■ Complir amb la coordinació d’activitats empresarials (si escau).
■ En construcció complir amb el RD 1627/1997, pel qual s’estableixen disposicions mínimes de seguretat i salut a les obres de construcció.
■ Atendre les indicacions i complir les instruccions del Coordinador de Seguretat i Salut de l’empresa contractant, o, en el seu cas, de la Direcció Facultativa. Així mateix, l’autònom ha d’informar l’empresari contractant dels riscos que genera la seva activitat i de la planificació preventiva. Per a això, precisa d’una avaluació de riscos, perquè l’empresari pugui organitzar el treball de tots (assalariats i autònoms).

(Article 35 de la Llei 31/1995 PRL)
Són els representants dels treballadors amb funcions específiques en matèria preventiva designats per i entre els representants dels treballadors.

(Article 35 de la Llei 31/1995 PRL)
Encara que per Conveni Col·lectiu es podrà establir un altre mètode per designar als Delegats de Prevenció. Segons l’article 35 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, els Delegats de Prevenció seran triats per i entre els Delegats de Personal, si existissin, conforme a la següent escala:
Nombre de Treballadors de Prevenció: Nombre de Delegats:

  • De 50 a 100: 2
  • De 101 a 500: 3
  • De 500 a 1.000: 4
  • De 1.001 a 2.000: 5
  • De 2.001 a 3.000: 6
  • De 3.001 a 4.000: 7
  • Més de 4.001: 8
  • En empreses de fins a 30 treballadors, el Delegat de Personal serà el Delegat de Prevenció. En les empreses de 31 a 49 hi haurà un Delegat de Prevenció que serà triat per i entre els Delegats de Personal.

(Article 38 de la Llei 31/1995 PRL)
És l’òrgan format pel mateix nombre de representants de l’empresa i els treballadors destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l’empresa en matèria de prevenció de riscos. Estarà format pels Delegats de Prevenció, per una part, i per l’empresari i/o els seus representants, per una altra, en igual nombre al dels Delegats de Prevenció.

(Article 18 del RD 29/1997 RSP)
Els serveis de prevenció aliens són entitats especialitzades acreditades per l’autoritat laboral per a realitzar l’activitat preventiva.

No són el mateix, doncs les mútues són entitats autoritzades pel Ministeri de Treball i Immigració per a col·laborar en la gestió dels accidents de treball i malalties professionals.

Altres recursos

icono Informació COVID-19 Veure informació
icono Eines de prevenció Veure utilitats
icono Butlletí de prevenció Anar a la butlleta