Altres recursos
Preguntes freqüents

Preguntes freqüents

icono-faqs

QUÈ ÉS LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS?

És la disciplina que té com a objectiu promoure la seguretat i la salut dels treballadors mitjançant l’aplicació de mesures preventives i el desenvolupament d’activitats necessàries per a evitar, minimitzar i eliminar els riscos que deriven de les condicions del lloc de treball.

■ Per a eliminar o disminuir els accidents de treball i enfermetats professionals.
■ Per a treballar en condicions segures.
■ Per a complir amb les normes vigents i evitar sancions.
■ Per a millorar la gestió de l’empresa.
■ Per a millorar la satisfacció dels treballadors i la motivació, de manera que augmenta la productivitat i els beneficis de l’empresa.
■ Per a millorar la imatge de l’empresa.

S’entén com a risc laboral la possibilitat de que un treballador patisca un determinat mal derivat del treball (enfermetat, patologia o lesió patida a conseqüència d’aquest), d’àmbit físic o psicològic.

El Pla de Prevenció de Riscos Laborals és un document que mostra com ha d’implantar-se l’activitat preventiva en l’empresa.

El Pla de Prevenció de Riscos Laborals haurà de reflectir-se en un document que es conservarà a la disposició de l’autoritat laboral, de les autoritats sanitàries i dels representants dels treballadors, i inclourà, segons la dimensió i característiques de l’empresa, els següents elements:

a) La identificació de l’empresa, de la seua activitat productiva, el nombre i característiques dels centres de treball i el nombre de treballadors i les seues característiques amb rellevància en la Prevenció de Riscos Laborals.
b) L’estructura organitzativa de l’empresa, identificant les funcions i responsabilitats que assumeix cadascun dels seus nivells jeràrquics i les respectives vies de comunicació entre ells, en relació amb la Prevenció de Riscos Laborals.
c) L’organització de la producció pel que fa a la identificació dels diferents processos tècnics, les pràctiques i els procediments organitzatius existents en l’empresa, en relació amb la Prevenció de Riscos Laborals.
d) L’organització de la prevenció en l’empresa, indicant la modalitat preventiva triada i els òrgans de representació existents.
e) La política, els objectius i metes que en matèria preventiva pretén aconseguir l’empresa, així com els recursos humans, tècnics, materials i econòmics dels quals disposarà a aquest efecte. Sobre modalitats per gestionar

L’avaluació de riscos és un document que té com a objectiu identificar i avaluar els riscos existents en el centre de treball i en cada lloc per a adoptar mesures que els eviten o redueixen.

El conjunt de les condicions de treball existents o previstes en cada lloc de treball amb risc.
■ Les característiques dels locals.
■ Les instal·lacions.
■ Els equips de treball existents.
■ Els agents químics, físics i biològics presents o emprats en el treball.
■ La pròpia organització i ordenació del treball en la mesura que influïsca en la magnitud dels riscos.
■ La possibilitat de que el treballador que ocupe el lloc de treball siga especialment sensible, per les seues característiques personals o estat biològic conegut, a alguna d’aquestes condicions. L’avaluació ha de servir per a identificar els elements perillosos, els treballadors exposats i la magnitud dels riscos, després de documentar tot el procés d’avaluació.

(Articles del 15 al 27 de la Llei 31/1995 PRL)
-Implantació de la Prevenció de Riscos Laborals en l’empresa. Tots els empresaris tenen l’obligació d’establir en el seu centre de treball una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball. A més de realitzar una acció permanent de seguiment de l’acció preventiva.
– Principis de l’acció preventiva. Per a complir amb el deure de protecció, l’empresari o la persona per ell assignada deuen:

  • Evitar els riscos.
  • Avaluar els riscos que no es poden evitar.
  • Combatre els riscos des del seu origen.
  • Adaptar el treball a la persona.
  • Tindre en compte l’evolució de la tècnica.
  • Substituir el perillós pel que comporte poc o cap risc.
  • Planificar la prevenció.
  • Anteposar la protecció col·lectiva a la individual.
  • Donar les degudes instruccions als treballadors.

– Equips de protecció individual (EPI). Quan els riscos no es puguen evitar o no puguen reduir-se el suficient pels diferents mitjans, l’empresari ha de proporcionar als seus treballadors equips de protecció individual.
– Informació als treballadors. L’empresari ha d’adoptar totes les mesures perquè els treballadors reben tota la informació relativa a Prevenció de Riscos Laborals.
– Consulta i participació dels treballadors. L’empresari haurà de consultar als treballadors i permetre la seua participació en totes les qüestions que afecten la seguretat i a la salut en el treball. Aquesta participació es canalitzarà en les empreses que tinguen sis o més treballadors a través dels seus representants.
– Formació dels treballadors. L’empresari ha de garantir que cada treballador reba una formació teòrica i pràctica, suficient i adequada, en matèria preventiva, tant en el moment de la seua contractació com cada vegada que es produïsquen canvis en les tasques, s’introduïsquen noves tecnologies, etc.
– Protecció d’emergència. És obligatori analitzar les possibles situacions d’emergència i adoptar les mesures necessàries en matèria de primers auxilis, lluita contra incendis i evacuació dels treballadors.
– Vigilància de la salut. S’ha de garantir als treballadors un servei de vigilància periòdica del seu estat de salut en funció dels riscos del treball.
– Protecció dels treballadors especialment sensibles. Es garantirà la protecció dels treballadors que per les seues característiques siguen especialment sensibles als riscos del treball.
– Protecció de la maternitat. L’avaluació de riscos que porte a terme l’empresari haurà de tindre en compte l’exposició de les treballadores en situació d’embaràs o part recent a agents, procediments o condicions de treball que puguen influir negativament en la seua salut o en la del fetus.
– Protecció dels menors. S’ha d’efectuar una avaluació dels llocs a exercir pels menors de 18 anys que puguen posar en perill la salut d’aquests treballadors.
– Treballadors temporals i a temps parcial. Els treballadors amb contractes de treball temporal (obra i servei determinat, eventual per circumstàncies de la producció, interinitat, etc.) hauran de gaudir del mateix nivell de protecció en matèria de seguretat i salut que la resta de treballadors de l’empresa.

■ Exigir als seus treballadors el compliment de les mesures de prevenció establertes.
■ Exigir als seus treballadors l’ús correcte de mitjans i equips de protecció.
■ Exigir als seus treballadors l’ús correcte de màquines, eines i materials.
■ Exigir als seus treballadors l’ús correcte dels dispositius i elements de seguretat.
■ Exigir als seus treballadors la transmissió d’informació immediata sobre situacions de risc.
■ Exigir als seus treballadors la seua cooperació per a garantir condicions laborals segures, per exemple, rebre la informació i formació en matèria preventiva facilitada per l’empresari, col·laborar en la verificació del seu estat de salut en els casos que la llei estableix com a obligatoris per als treballadors, etc.

(Article 14 de la Llei 31/1995 PRL)

  • Ser informat dels riscos per a la seguretat i salut que afecten tant a l’empresa en el seu conjunt, com a cada mena de lloc de treball o funció, de les mesures i activitats de protecció i prevenció aplicables a aquests riscos, i de les mesures d’emergència adoptades.
  • Ser consultat i participar en el marc de totes les qüestions que afecten a la seguretat i salut en el treball a l’empresa.
  • Ser format en matèria preventiva.
  • Interrompre la seua activitat i abandonar el lloc de treball en cas de risc greu o imminent.
  • Vigilància de la salut, tenint en compte que ha de ser específica per als riscos als què els treballadors/es estem exposats i que té caràcter voluntari.
  • Que es garantisca la protecció als treballadors considerats especialment sensibles, embarassades, menors i treballadors d’empreses de treball temporal.
  • Dret de participació i representació.
  • Recórrer a la Inspecció de Treball i Seguretat Social si consideren que les mesures adoptades per l’empresa no són suficients per a garantir la seguretat i la salut en el treball.
  • Disposar d’equips de treball adequats i adaptats, etc. I l’empresari haurà de proporcionar EPIs adequats.

(Article 29 de la Llei 31/1995 PRL)

  • Usaran adequadament les màquines, aparells, eines, substàncies perilloses, equips de transport i, en general, qualssevol altre mitjà amb el qual desenvolupen la seua activitat.
  • Utilitzaran adequadament i d’acord amb les instruccions rebudes els mitjans i equips de protecció que se’ls han facilitat.
  • No podran fora de funcionament i utilitzaran correctament els dispositius de seguretat existents o que s’instal·len en els mitjans relacionats amb la meua activitat o en els llocs de treball en els quals aquesta tinga lloc. (
  • Informaran immediatament sobre qualsevol situació que, al seu judici, comporte, per motius raonables, un risc per a la seguretat i salut dels treballadors (
  • Contribuiran al compliment de les obligacions establertes per l’autoritat competent amb la finalitat de protegir la seguretat i salut de les persones treballadores en el lloc de treball.
  • Cooperaran amb l’empresari per a que aquest puga garantir unes condicions de treball segures.
  • El incompliment de les meues obligacions en matèria de prevenció de riscos a les quals es refereixen els apartats anteriors tindrà la consideració d’incompliment laboral als efectes previstos en l’article 58.1 de l’Estatut dels Treballadors o de falta.

Si una empresa contracta a un autònom que no té assalariats per a la realització d’una activitat. QUÈ HA DE COMPLIR EL TREBALLADOR AUTÒNOM? L’autònom haurà de complir les obligacions establertes en la normativa sobre Prevenció de Riscos Laborals, concretament:
■ Aplicar els principis de l’acció preventiva.
■ Utilització d’equips de treball que s’ajusten al RD 1215/1997, de 18 de juliol, pel qual s’estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut per a la utilització dels equips de treball per part dels treballadors.
■ Triar i utilitzar els EPIs en els termes previstos en el RD 773/1997, de 30 de maig, sobre disposicions mínimes de seguretat i salut relatives a la utilització pels treballadors d’equips de protecció individual.
■ Complir amb la coordinació d’activitats empresarials (si escau).
■ En construcció complir amb el RD 1627/1997, pel qual s’estableixen disposicions mínimes de seguretat i salut en les obres de construcció.
■ Atendre les indicacions i complir les instruccions del Coordinador de Seguretat i Salut de l’empresa contractant, o, en el seu cas, de la Direcció Facultativa. Així mateix, l’autònom ha d’informar a l’empresari contractant dels riscos que genera la seua activitat i de la planificació preventiva. Per a això, precisa d’una avaluació de riscos, perquè l’empresari puga organitzar el treball de tots (assalariats i autònoms).

(Article 35 de la Llei 31/1995 PRL)
Són els representants dels treballadors amb funcions específiques en matèria preventiva designats per i entre els representants dels treballadors.

(Article 35 de la Llei 31/1995 PRL)
Encara que per Conveni Col·lectiu es podrà establir un altre mètode per a designar als Delegats de Prevenció. Segons l’article 35 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, els Delegats de Prevenció seran triats per i entre els Delegats de Personal, si existiren, conforme a la següent escala:
Nombre de Treballadors de Prevenció: Nombre de Delegats:

  • De 50 a 100: 2
  • De 101 a 500: 3
  • De 500 a 1.000: 4
  • De 1.001 a 2.000: 5
  • De 2.001 a 3.000: 6
  • De 3.001 a 4.000: 7
  • Més de 4.001: 8
  • En empreses de fins a 30 treballadors, el Delegat de Personal serà el Delegat de Prevenció. En les empreses de 31 a 49 hi haurà un Delegat de Prevenció que serà triat per i entre els Delegats de Personal.

(Article 38 de la Llei 31/1995 PRL)
És l’òrgan format pel mateix nombre de representants de l’empresa i els treballadors destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l’empresa en matèria de prevenció de riscos. Estarà format pels Delegats de Prevenció, per una part, i per l’empresari i/o els seus representants, per una altra, en igual nombre al dels Delegats de Prevenció.

(Article 18 del RD 29/1997 RSP)
Els serveis de prevenció aliens són entitats especialitzades acreditades per l’autoritat laboral per a realitzar l’activitat preventiva.

No són el mateix, ja que les mútues són entitats autoritzades pel Ministeri de Treball i Immigració per a col·laborar en la gestió dels accidents de treball i enfermetats professionals.

Altres recursos

icono Informació COVID-19 Veure informació
icono Eines de prevenció Veure utilitats
icono Butlletí de prevenció Anar al butlletí